Teoria umysłu jest zdolnością do czytania w umyśle lub wiedzą o stanach mentalnych. W mózgu człowieka powstaje model służący do wyjaśniania i przewidywania zachowań własnych, a także innych ludzi. Chcąc wyjaśnić i przewidzieć rozmaite zachowania, odwołujemy się do intencji, uczuć, pragnień i przekonań, których nie potrafimy zobaczyć. Jednak jesteśmy przekonani i wnioskujemy o ich istnieniu i wpływie na zachowanie nasze oraz innych ludzi. Można zatem powiedzieć, że teoria umysłu to system pojęć i reguł, który pozwala ludziom przewidywać i wyjaśniać zachowania innych osób poprzez wykorzystywanie pamięci o nieobserwowalnych stanach umysłu tj. pragnieniach, przekonaniach, intencjach itp.
Teoria umysłu, czyli inaczej zdolność mentalizowania, jest niezwykle ważna dla poznania i funkcjonowania społecznego. Uważa się, że jest to automatyczna, naturalna zdolność człowieka. O tym jak jest ważna przekonujemy się analizując trudności w zakresie funkcjonowania społecznego pojawiające się u osób, które mają problemy z mentalizowaniem, między innymi u osób chorujących na schizofrenię.
Badaniami nad dziecięcą teorią umysłu zajmowali się niezależnie Henry Wellman, który użył terminu „teoria umysłu” badając metapoznanie i pisząc o dziecięcych koncepcjach poznania, oraz David Premack i Guy Woodruff, którzy posłużyli się tym terminem badając myślenie szympansów. Niezwykle szybko termin ten stał się popularny.
Już od urodzenia dzieci muszą się uczyć rozmaitych rzeczy o świecie. Potrafią tego dokonać, ponieważ ich mózgi są w stanie tworzyć kopie, albo inaczej mówiąc „reprezentacje” ludzi, przedmiotów i zdarzeń. Można zatem powiedzieć, że reprezentacje niejako „wprowadzają” świat do umysłu.
Prawidłowo rozwijające się dziecko w drugim roku życia potrafi pójść dalej i tworzyć reprezentację tego, co inni ludzie zamierzają zakomunikować.
Umysł człowieka tworzy nowe reprezentacje dzięki mechanizmowi, który „odłącza” reprezentacje od rzeczywistości. Odłączone reprezentacje nie są już kopiami świata. Można je z kolei połączyć z pragnieniami, myślami czy wspomnieniami innej osoby.
Zatem warunkiem rozwoju dziecięcej teorii umysłu jest rozumienie oraz zdolność do udawania, pozorowania (symulowania) – zabawy na niby.
Według A. M. Leslie istnieją trzy formy udawania:
- Substytucja przedmiotów
- Udawanie zmian budowy przedmiotu
- Wyimaginowane udawanie
W momencie odłączenia reprezentacje mogą już same stać się przedmiotem myślenia i gry wyobraźni. Jeżeli dziecko ma wystarczająco wiele doświadczeń, to mechanizm mentalizowania pozwala mu niewiarygodnie szybko uczyć się o przekonaniach i oszukiwaniu.
5‑letnie dziecko powinno już dysponować podstawami dojrzałej teorii umysłu.